Seglatser
Vi seglar vanligen med Hornet på Ekoln utanför Uppsala men vi har även gjort följande långturer med båten: Uppsala - Härjarö ToR 1997, Uppsala - Stockholms skärgård samt runt skärgården och tillbaka1997, Uppsala - Trosa - Visby - Västervik - Uppsala 1998 (60h nonstop från Uppsala till Visby via Trosa - OK vi fuskade och sov 3 timmar i Södertälje.).
48 timmar som blev 60 timmar
På seglatsen till Gotland seglade vi dygnet runt med en besättning på två personer. Målet var att segla från Uppsala till Visby på 48 timmar. Det hade nog gått om någon inte hade glömt att se till att vi hade med oss alla sjökorten. Detta föranledde en avstickare till Trosa . Det tog alltså totalt 60 timmar istället. Inte så illa det heller. Till hjälp hade vi en GPS (Garmin GPS 12) och en autopilot (Autohelm ST1000+). Inomskärs navigerade vi mest på traditionellt sätt. Nattetid seglade vi på fyrar (inte bokstavligen). På det öppna havet mellan Landsort och Visby (~17h) och mellan Visby och Västervik (också ~17h) hade vi stor hjälp av GPS:en. När vi seglade från Visby till Västervik gick det att få båten att självstyra på kryssen. Bara att sitta och gunga och titta på havet. Annars blev det inte så mycket vila när vi seglade. Eftersom vi bara var två personer på båten kunde vi bara sova max c:a 4 timmar i stöten. När vi kom fram till Visby var vi rätt slutkörda.
Vi hade bra väder under båda överfarterna. Under seglingen
från Landsort hade vi vinden snett bakifrån och under seglingen
till Västervik hade vi vinden snett framifrån. Våran
fart var typiskt 4-5 knop. Trots att det inte blåste så mycket
hade vi ganska mycket sjögång. Sjögången, speciellt
under seglingen från Landsort till Visby då vi redan från
start var rätt trötta, gjorde det svårt att göra något
annat än att sitta i sittbrunnen eller sova i kajutan utan att bli
sjösjuk. Under större delen av överfarten kunde jag inte
förmå mig att äta något. Vid ett tillfälle gick
jag ner i kajutan för att fixa med något. Det var inte så
bra för sjösjukan. Min bror verkade dock klara sjögången
lite bättre än jag. Efter sisådär 10 timmar hade man
blivit mera van vid sjögången, men då var ju överfarten
snart slut. Trots "umbärandena" var det dock en härlig känsla
att segla ute på havet.
Kartor för seglatserna
Ekoln
Mälaren
Södertälje-Visby-Västervik
Stockholms skärgård
Stockholm, stor skala
Stockholm, liten skala
Norra Östersjön
Framtida potentialla seglatser
Uppsala - Tallin: För att göra det hela mera
intressant kan man välja att ta havsvägen via Dagö istället
för att segla via Åland och Finland. Detta innebär bl.a.
en minst 16 mil (c:a 89 sjömil) lång havsseglats från
Stockholms yttre skärgård (t.ex. Svenska Högarna) till
Dagö. Eftersom man bör kunna segla 16 mil under ett dygn
med gynsamma vindar så bör det vara möjligt att med ganska
stor träffsäkerhet kunna förutspå vädret för
en sådan passage. Om vädret inte verkar fullt så lovande
så skulle man som alternativ rutt kunna välja att gå via
Åländska skärgården och Finland. Om vi gör
en sådan seglats kommer vi dock att uppgradera utrustningen en del.